Harap Alb Poate Face Vânzări sau Rolul Poveștilor în Copywriting

copywriting

Credeți că poveștile țin doar de copilărie și nu au nimic în comun cu copywriting-ul? Greșit. Poveștile pot vinde, iar un text de vânzare care are o poveste la baza sa va avea mai mult succes decât o prezentare seacă în Power Point. Explic de ce.

Mai știți serile din anii ”90 când ne dădeau electricitate pe ”ture”? Iar toată familia se aduna în jurul unui opaiț și depăna amintiri?! Personal, țin minte cum o ascultam fascinată pe bunica și istoria vieții ei, cu deportări și războaie. Apoi râdeam la șotiile din copilărie ale părinților și visam să le repet și eu cât mai curând.

Știți cum aș numi eu aceste momente? „Attention Grabbers”. Atragerea atenției. De ce? Pentru că, atunci când cineva ascultă sau citește o povestioară interesantă, acesta se teme ca nu cumva să respire prea zgomotos pentru a nu întrerupe firul poveștii.

De ce să nu folosim această ”strategie” în serviciul nostru la maturitate și să nu vindem servicii / produse prin această metodă?

via GIPHY

Chiar și oamenii de știință susțin această idee.

Cu toții știm despre diferitele zone ale creierului uman, responsabile de diverse aspecte. Cifrele, statisticile, lecturile lipsite de dinamică trimit semnale direct spre partea creierului responsabilă de logică.

Pe de altă parte, povestirile cu intrigă, acțiune, deznodământ stimulează nu doar o zonă a creierului, ci șapte! Da, emisfera stângă și emisfera dreaptă a creierului se trezesc din plictiseală, deconectează celelalte gânduri și provoacă cititorului sentimente de tot felul.

Iar noi, copywriterii, ce vrem să simtă cititorii noștri? Plictiseală și dorința de a trece la alt subiect sau din contra: pasiune, tristețe, veselie, dragoste și dorința aprigă de a cumpăra? Răspunsul este evident. Iar marea majoritate a deciziilor de a cumpăra sunt luate anume datorită emoțiilor.

De ce să folosim poveștile în textele pe care le scriem?

Când scriam acest text și am ajuns la acest punct, am făcut o pauză de câteva zile. Știam beneficiile povestirilor în copywriting, dar voiam să cercetez mai atent textele unde am folosit această tehnică și să  văd dacă poveștile din ele chiar le-au făcut mai atrăgătoare. Când revii la un text scris de tine după ceva timp, acesta îți pare străin și îl poți privi deja din punctul de vedere al unui cititor. Ce am înțeles eu e că textele de vânzare cu povestiri pot face următoarele:

  1. Stârnesc curiozitatea cititorului.
  2. Captează atenția lui pe tot parcursul textului.
  3. Crește gradul de încredere în produs.
  4. Ajută cititorul să memorizeze mai bine caracteristicile unui produs / serviciu.
  5. Schimbă stereotipuri.

Când folosim poveștile în copywriting?

Oricât de captivantă ar părea plasarea unei povești în fiecare text pe care îl scriem, nu uităm de partea creierului nostru responsabilă de logică. Poveștile folosite nelalocul lor vor avea efecte adverse.

Iată câteva exemple când folosim poveștile:

  1. Texte de vânzare – adevărata valoare a unui produs sau serviciu poate fi dezvăluită cu o povestioară spusă corect. De exemplu, integrarea unei mici istorioare într-un headline va stimula interesul potențialului cumpărător de a citi mai departe:

Elena a încercat toate dietele și suplimentele de slăbit. Nimic nu o ajuta. Acum Elena cântărește 60 kg la 1.70 m. Iată cum a ajuns ea să arate așa.

  1. În prezentări – poveștile folosite în prezentări au mai multe roluri. Pe lângă activarea pendulului emoțional al cititorului / ascultătorului, acestea pot face faptele prezentate mai ușor memorabile și inteligibile. Scopul unei prezentări nu e doar ca publicul să primească informația, să o țină minte și să o folosească, așa-i? Structurarea unei prezentări după principiul Ce este și Ce ar putea fi este un exemplu elocvent despre cum o prezentare poate deveni o poveste în sine.
  2. În texte de blog – marea majoritate a textelor pentru un blog au în spate o poveste. Dacă bloggerul uită să o menționeze și se concentrează doar pe relatarea sentimentelor sau părerii proprii, atunci e puțin probabil ca cititorii să aibă răbdare de a citi până la sfârșit.

Asta nu e tot! Există mai multe tipuri de povești în copywriting.

Unul din secretele unui copywriting de succes este experimentul. Experimentați cu textele voastre, aflați ce îi place publicului vostru. Încercați să aplicați, după caz, unul din următoarele tipuri de povești:

  1. Povestea „Cine sunt eu?”
  2. Povestea „De ce am ales acest produs / serviciu?”
  3. Povestea unei companii / a unui brand

Și pe final…

Dacă vreți să deveniți copywriteri buni, încercați să gândiți ca cititorii voștri. Ce i-ar face pe ei să angajeze o companie de pază, de exemplu, pentru care scrieți? De ce ar cumpăra ei anume acel brand de mașină? Relatarea simplă a beneficiilor nu mai este destulă. Publicul este înțelept. El trebuie convins. Iar voi o puteți face cu metodele corecte de copywriting!

Vă cuprind!

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *