Content Marketing

Despre marketing și coronavirus

By martie 16, 2020 No Comments
coronavirus

Coronavirusul se plimbă pe planeta noastră precum o făcea fantoma comunismului prin Europa acum 150 de ani. Numai că virusul nu este o fantomă și vine cu o amenințare reală nu doar vieților, dar și business-urilor.

Au de suferit zeci de nișe, cu scăderea drastică a cererii și vânzărilor, aducându-le (dacă nu acum, atunci în următoarele săptămâni) în prag de faliment. Din ce am văzut și auzit, următoarele tipuri de afaceri trec prin cele mai multe greutăți din cauza pandemiei de coronavirus :

  • Serviciile turistice
  • Prestările de servicii
  • HoReCa
  • Vânzările de produse non-alimentare
  • Importul în diferite sfere
  • Instruirile
  • Publicitatea
  • Organizarea de evenimente
  • Sălile de sport
  • Anumite direcții de B2B.

Din păcate, lista nu este exhaustivă și vom fi martori la creșterea ei, în curând. Fie că este vorba de corporații mari sau startup-uri, majoritatea cad sub lovitura „coroanei”.

Pandemia din punctul de vedere al business-ului

O situație stabilă la nivel local / internațional permite afacerilor să planifice și prognozeze dezvoltarea pe luni și chiar ani înainte. În acest context, pandemia este precum o „cioară albă” – eveniment greu de prezis și extrem de rar, dar care vine cu un șir lung de consecințe la pachet.

O strategie de marketing bună ar propune azi elaborarea de măsuri de reacție la schimbarea pieței, dar nici măcar cel mai bun expert în marketing nu va fi în stare să prognozeze cu o exactitate de 100% consecințele unei situații de criză precum aceasta.

Dacă compania va putea să acționeze flexibil în acest caz, ea va avea șanse să iasă din criză cu bine. Mai devreme sau mai târziu, pandemia va lua sfârșit și acea afacere care va ști să acumuleze anumite resurse pentru acea zi, va putea să își întreacă concurenții pe piață.

Ce înseamnă pentru o companie „să acumuleze resurse” pentru ziua Z?

Primul lucru ce le vine în gând antreprenorilor la vederea scăderii bruște a cererii în legătură cu starea de Cod Roșu este să taie maxim din cheltuielile de marketing și să aștepte vremurile bune. Recunosc, prima mea reacție a fost exact asta.

Dar, din punct de vedere strategic, suspendarea totală a investițiilor în promovare în această perioadă este o greșeală – pentru că cererea va reveni la nivelul ei normal sau chiar îl va întrece.

Există studii care arată că companiile care au crescut investițiile în promovare în timpuri de recesiune nu au avut de pierdut în venituri, pe termen lung. Din contra, ele au avut de câștigat mai mult decât colegii de piață care au tăiat din cheltuieli.

Dar dacă nu vreau să cheltui atât de mult ca întotdeauna pe promovare?

În așa caz, cheltuie pe marketing corect.

Hai să ne gândim la optimizarea cheltuielilor pentru marketing în pandemie ca la crearea unei perne de siguranță pentru un start rapid la ieșire din criză. De exemplu, folosindu-ne de această perioadă de pauză, banii pe care nu îi investim în promovarea directă îi redirecționăm în scopuri necesare, dar tot amânate de ceva timp, cum ar fi:

  • Reînnoirea contentului de pe site
  • Crearea de content util și necesar
  • Scrierea de articole de blog cu rezervă (pentru ca atunci când va trece pandemia, să nu mai cheltui pe asta, dar să investești deja în promovare directă)
  • Revizuirea serviciilor și produselor, raportate la comportamentul consumatorului
  • Investiția în elaborarea unei strategii de marketing ca la carte, cu luarea în calcul a factorilor din mediul online și offline
  • Crearea de oferte comerciale pentru a fi transmise imediat după ieșirea din criză
  • Schimbarea tipului de comunicare cu publicul. Acum creăm content nu ca să îi vindem direct, dar ca să relaționăm cu acesta, să creăm acea asociere dintre tipul de servicii / produse oferite și brandul nostru. Retenția clienților în acest caz este la fel de importantă și este realizabilă anume prin acest tip de comunicare. Vezi aici cum te putem ajuta noi!

În concluzie…

Această criză cauzată de coronavirus va obliga multe companii să își revadă strategiile și planurile de marketing. Criza nu este egală cu falimentul, dar este o schimbare în mediu, la care trebuie de adaptat. Important e nu să supraviețuim, dar să planificăm corect revenirea în forță.

Sănătate, rațiune și… #staiacasă! 🙂

Leave a Reply

Don`t copy text!